Які шляхи
удосконалення місцевого самоврядування в Україні? Як наповнити права депутата і
ради в цілому реальним змістом? Як вийти з ситуації коли меру міста рада
оголошує недовіру, але кількістю не 2/3 ради, як цього вимагає закон, а більше,
ніж 1/2 від загального складу ради і орган місцевого самоврядування стає
непрацездатним?
Що робити коли
настає патова ситуація, і ні рада не розпускається, ані чільна особа
адміністративно-територіальної одиниці не йде у відставку, і в результаті життя
населеного пункту паралізоване через конфлікт між гілками влади?
Як збалансувати повноваження
міського голови і ради?
По-перше, вибори міських (селищних) голів і місцевих рад потрібно проводити
частіше, скажімо один раз в два роки - (зокрема існує такий досвід в
багатьох країнах розвинутої демократії в тому числі в США). Два роки цілком
достатньо щоб проявити себе з поганого чи хорошого боку.
Адже політична відповідальність
депутатів і міських голів перед виборцями ("територіальною громадою") лише одна
(звичайно, якщо вони не вчинили злочин), - нові вибори, і довіра чи недовіра
виборців. За умов такого короткого періоду перебування при владі, міський голова
і депутати після перемоги на виборах одразу починатимуть готуватися до наступних
виборів.
Виборцям не доведеться чекати
довгих 4-5 років щоб висловити недовіру "своїм представникам" з числа брехунів і
популістів, а виборці "з короткою пам’яттю" просто не встигатимуть забути про
надані їм обіцянки. Народним обранцям ніколи буде "розслаблятися", а прийдеться
відразу виконувати свою програму.
І що б там хто не казав, але ніякі
видатки з бюджету на вибори до місцевих рад і міських голів (кожних два роки),
не зрівняються з тими збитками, які несе громада від діяльності керівників
злодіїв і корупціонерів. Нажаль за нинішньої пропорційної виборчої системи люди
позбавлені права обирати, - вони вибирають не персоніфіковано, а, образно
кажучи, невідомого "кота в мішку", - тому вони приречені вибирати одних і тих
самих людей, по колу знову і знову.
По-друге,
вибори міських голів мають проходити у
два тури. Адже на прикладі Києва ми бачимо що може статися, коли міським головою
стає людина обрана меншістю городян. Зрештою, не виключений такий варіант, що
після першого туру виборів відбудеться перегрупування сил, і кандидат, що був на
другому місці стане на першому.
Ось модель, яку
можна було б запровадити в Україні:
Міський
голова
Міський голова
повинен обиратися територіальною громадою міста на 2 роки і не більше двох разів поспіль.
Міський голова
для здійснення своєї передвиборчої програми і управління містом очолює
виконавчий комітет міської ради. Міський голова і виконавчий комітет мають бути
підзвітними і підконтрольними раді, і відповідальними перед радою.
Міський голова
володіє правом вето на рішення прийняті радою. Вето міського голови долається
2/3 голосів від загального складу ради.
Міський голова
наділяється правом розпустити раду якщо:
а) протягом тридцяти днів однієї чергової сесії не
можуть розпочатися пленарні засідання ради;
б) протягом тридцяти днів однієї чергової сесії не
приймається бюджет міста.
Міський голова
виносить на розгляд ради пропозиції про кількісний і персональний склад
виконавчого комітету ради. Всі члени виконкому повинні працювати на постійній
основі, їх кількість обмежується (6 – 10 чоловік). Міський голова не тільки
вносить на розгляд ради пропозиції щодо структури і чисельності виконавчих
органів влади, а і обґрунтовує їх кількісний і якісний склад. Міський голова не
самостійно, а за погодженням з радою призначає на посади керівників управлінь,
відділів, та інших виконавчих органів ради. Міський голова може одноособово
звільняти з посад керівників управлінь, відділів, та інших керівників виконавчих
органів ради.
Рада
Міська рада
обирається територіальною громадою міста терміном на два роки за мажоритарною
системою.
Міський голова
перестає бути головою ради. Вводяться
нові посади голови і заступника ради. Рада обирає з поміж депутатів голову
ради та заступника голови ради. Посада секретаря скасовується. Голова ради
скликає сесії рад, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і
головує на пленарних засіданнях ради, організовує роботу відповідної ради.
Вводиться нова структура - апарат ради. Голова ради вносить на розгляд ради
пропозиції щодо структури і чисельності апарату ради, підписує рішення
ради.
Сесія міської
ради скликається головою ради не рідше, ніж один раз на місяць. Сесія, на якій
має бути прийнятий бюджет міста, триває в безперервному режимі до моменту
прийняття бюджету.
Сесія міської
ради повинна, не рідше ніж раз на рік, в обов’язковому порядку заслуховувати
звіти про роботу міського голови і членів виконкому міської ради. За
результатами звіту міського голови рада 2/3 голосів від загального складу
ради може оголошувати недовіру міському голові, що веде до його відставки з
займаної посади і оголошення дострокових виборів мера, голосування відбувається
в таємному режимі. За результатами звітів, рада повинна мати право розпускати
виконком в цілому або відправляти у відставку конкретного члена виконкому,
голосування відбувається в таємному режимі.
Рада більшістю
голосів від загального складу депутатів повинна мати право в будь-який час
порушити питання про недовіру міському голові. Головуючий зобов’язаний поставити його в порядок денний
і на голосування в таємному режимі. Прийняття 2/3 голосів від загального складу
ради рішення про недовіру міському голові, тягне за собою його відставку і
оголошення дострокових виборів мера. Прийняття кількістю більше, ніж 1/2 голосів від
загального складу ради, рішення "Про недовіру міському голові" на трьох сесіях
ради поспіль, має тягнути за собою його відставку і оголошення дострокових
виборів мера.
Рада 1/3 голосів
від загального складу депутатів в будь-який час може порушити питання про
заслуховування на пленарному засіданні сесії ради звіту чи інформації будь-якого
органу чи посадової особи, надає оцінку роботі органу чи чиновника, може
розпускати відповідний орган, звільняти чиновника з займаної посади.
Керівники
управлінь, відділів міськвиконкому та інших виконавчих органів ради не можуть
бути депутатами, ці посади є несумісними з статусом депутата будь-якої
ради.
Ці пропозиції
направлені на збалансування повноважень між міським головою, міською радою
вцілому і кожним депутатом зокрема. У випадку їх прияйняття, виконком ради
реально стає підконтрольним і підзвітним не тільки міському голові, а й раді,
яка його утворила. Чиновники виконкому, які стали депутатами, не повинні бути в
двох іпостасях - ("депутат-контролер" і "чиновник-виконавець"), а визначитись,
де вони хочуть працювати. А міський голова не зможе перетягнути депутата на
свій бік, призначивши його начальником відділу чи управління.
Сергій
Стефанко, "Остров
|